משחקים של דורה

משחקים של דורה
לחצו על התמונה למעבר למשחקים

כל מה שצריך לדעת על הריון תאומים

מעבר להלם הראשוני שמעורר הריון תאומים, הוא מלווה בסיכונים גדולים יותר, כמו לידה מוקדמת. בדרך להורות הכפולה


"לחץ ושמחה - אלו התגובות הראשונות של הורים שמגלים שיהיו להם תאומים", מספרת ורד בן פורת, מנחת קבוצות הורים לתאומים ולשלישיות, אם לתאומים בני 11 ומנהלת עמותת "תאומים ושלישיות". "אף אחד לא מצפה ולא חושב על האפשרות שייוולדו לו תאומים, גם אם מדובר במשפחות שיש בהן תאומים או בטיפולי פוריות שבהם הסיכוי ללידת תאומים גדול יותר. התפישה של האנשים היא גידול ילד אחר ילד, ובהתאם התכנון הוא להיות הורה מוצלח ולהסתדר לבד. אולם, תכנונים לחוד ומעשים לחוד. כבר בשלב ההריון ישנם חששות, מכיוון שבדרך כלל מדובר בהריון בסיכון גבוה", אומרת בן פורת.

האם באמת החששות מוצדקים ומה המשמעות של הריון עם שני עוברים? הריון תאומים הוא אכן בסיכון גבוה וכרוך במספר סיבוכים אופייניים. חלק מהסיבוכים עלולים להופיע בכלל הריונות התאומים ואילו אחרים מופיעים רק בהריון תאומים בעלי שליה אחת (מונוכוריאלים). "מרבית התאומים הם תאומים ביכוריאלים (בעלי שליות נפרדות), שלרוב מתפתחים משתי ביציות המופרות על ידי שני זרעים שונים", אומר ד"ר בועז ווייס, מומחה למיילדות וגינקולוגיה, רופא בכיר ביחידה לרפואת העובר במרכז הרפואי שיבא, תל השומר.

"הסיבוך האופייני ביותר להריונות תאומים בכלל הוא לידות מוקדמות. בעוד הריון רגיל נמשך כ-40 שבועות, 50% מהריונות התאומים מסתיימים לפני שבוע 36. בנוסף, שיעור לא מבוטל של הריונות תאומים מסתיים בשבועות מוקדמים יותר והילודים עלולים להיוולד פגים".

סיכונים בלידת תאומים

שיעור התאומים הנולדים לפני שבוע 28 (כלומר פגים העלולים לסבול מנכות קשה עקב הפגות) הוא כ-5%-7% (פי 10 מעוברים יחידים), וכ-10%-15% מהתאומים נולדים לפני שבוע 32. עד כה אין טיפול אפקטיבי שנמצא כמונע לידות תאומים מוקדמות באופן מובהק. עם זאת, נהוג במקרים של הריונות תאומים לעקוב אחר אורך צוואר הרחם ובמידה והוא מתקצר ומופיעים צירים, הרופאים ממליצים על מנוחה. במקרים שבהם הצירים נמשכים וקיימת דינמיקה צווארית, יש הממליצים על טיפול כנגד הצירים ואשפוז.

"להריונות תאומים יש סיכונים נוספים", מסביר ד"ר ווייס. "הסיכונים כוללים: חשש לרעלת הריון ולסוכרת הריונית. כמו כן, קיים סיכון מוגבר למומים מבניים והפרעות כרומוזומליות (לרוב מעצם הסיכון הכפול הכרוך בשני עוברים). בנוסף, ישנו שיעור גבוה יותר של ניתוחים קיסריים".

קיימים סיכונים המאפיינים תאומים "זהים" בעלי שלייה משותפת. תאומים מונוזיגוטים, הנקראים גם תאומים "זהים", הם תוצר של התפצלות הביצית המופרית לשני עוברים שונים. בניגוד לתאומים לא זהים (דיזיגוטים), שיעור הריונות התאומים המונוזיגוטים איננו משתנה בין אוכלוסיות ומוערך כ-1:250 (כלומר בארץ צפויים להיוולד מדי שנה כ-500-400 זוגות תאומים מונוזיגוטים). "מידת ההפרדה בין התאומים תלויה במשך הזמן שחלף ממועד ההפריה עד לפיצולם לשני עוברים. עוברים שהתפצלו עד שלושה ימים מההפריה, יהיו נפרדים לחלוטין ולכל עובר תהיה שליה עצמאית משלו. עוברים אלו עלולים לסבול מסיבוכים כמו לידות מוקדמות, אך אין הם בסיכון למומים ייחודיים", מסביר ד"ר ווייס.

ישנם מצבים מסובכים יותר, כאשר התאומים נמצאים בשק אחד ללא מחיצה ביניהם (עוברים מונואמניוטים). "הסכנה הייחודית לתאומים אלו היא כריכה של חבל טבור של האחד בשני ופגיעה באספקת הדם לעוברים", אומר ד"ר וויס. "בעבר, תאומים מונואמניוטים סבלו משיעור גבוה ביותר של מוות תוך רחמי. בשנים האחרונות נהוג לאשפז את היולדות עם תאומים מונואמניוטים מהשבוע ה-26 להריון לשם בדיקות יומיומיות (ניטור ואולטראסאונד), וליילד את הנשים בגיל הריון צעיר (כ-32 שבועות). מגמה זו שינתה את הפרוגנוזה של תאומים אלו לטובה וכיום מרביתם של העוברים מגיעים ללידה בבריאות שלמה".

מורכבות ההריון והלידה

כאמור, הריון תאומים הוא הריון בסיכון ובהתאם מתבצעות הבדיקות במהלכו. ד"ר וויס מציג מספר בדיקות המאפיינות הריונות תאומים: "כאשר מבצעים בדיקות סקר לתסמונת דאון קיימת חשיבות לביצוע שקיפות עורפית במיוחד בהריונות תאומים, שבהם האבחון על פי סמנים ביוכימיים בדם האם פחות מדויק. כמו כן, חשוב לבצע בדיקת אולטרסאונד מוקדמת ולקבוע את חלוקת השליות של העוברים, כלומר לברר האם העוברים מונוכוריאלים או ביכוריאלים". עוד הוא מוסיף, כי מומלץ לעקוב אחר אורך צוואר הרחם.

שיעור לידות התאומים בניתוח קיסרי עלה בשנים האחרונות. הסיבות לכך קשורות לעובדה שלידת תאומים מורכבת ודורשת מיומנות גבוהה יותר מהצוות הרפואי, בהשוואה ללידת עובר יחיד. בחלק מהמחלקות אין רופאים המיומנים בלידות תאומים בכל המשמרות. בנוסף, הצוות הרפואי נוטה להיעתר לבקשת האישה לניתוח קיסרי גם בהיעדר סיבה רפואית לכך, מכיוון שהיא מתייחסת להריון התאומים כ"הריון יקר" (במידה והושג לאחר טיפולי פוריות), המוביל לרצון לסיימו בצורה מבוקרת יותר.

"ניתן ליילד תאומים בלידה רגילה", אומר ד"ר ווייס. "אבל יש לוודא כי לא קיימים גורמי סיכון ללידה. ככלל, מיילדים בלידות ואגינליות רק כאשר התאום הראשון (הנמוך) נמצא במצג ראש. במידה והתאום הראשון במצג עכוז, מומלץ ניתוח קיסרי. כמו כן, במידה שהתאום השני גדול באופן משמעותי מהתאום הראשון, הצוות הרפואי יסביר ליולדת שישנה אפשרות במקרים מסוימים, שלאחר לידת התאום הראשון הם יאלצו ליילד את השני בניתוח קיסרי. כאשר התאום הראשון במצג ראש והשני איננו גדול יותר באופן חריג, מקובל בחלק מהמחלקות להמליץ על לידה ואגינלית".

שניים בלידה אחת

מה הסיכוי שלכן ללדת תאומים? "הסיכוי לתאומים איננו ניתן לכימות", מסביר ד"ר וויס. "ככלל הסיכון לתאומים 'זהים' הוא 1:250. אולם, מרבית התאומים הם 'לא זהים'. הסיכון לתאומים תלוי מאוד באופן שבו ההריון מתקבל. שיעור הריונות התאומים עולה משמעותית במידה שהיולדת מקבלת טיפולים שונים להגברת הביוץ (טיפולי פריון) - החל מטיפול בתרופות כגון איקקלומין וכלה בהזרקות הורמונים גונדוטרופינים וטיפולים בהפריות מבחנה".

לאחר שהלידה עברה בשלום ואתם חושבים שהקושי הגדול מאחוריכם, שני קטנטנים יזכירו לכם מהר מאוד שזו רק ההתחלה. "הקושי מתחיל בעניינים טכניים כמו האם עגלת התאומים נכנסת למעלית או לחדר וממשיך בהתמודדות עם שני תינוקות שבוכים בו זמנית והאם צריכה להחליט למי היא ניגשת קודם", מסבירה בן פורת. "חשוב למזער רגשי אשמה ולהתמודד עם המצב. בנוסף, לא להשוות בין התאומים למרות שזה מתבקש כי הם נולדו באותה נקודת זמן".

לאלו מכם שנראה להם שגידול תאומים הוא בלתי אפשרי, בן פורת מספרת שבאחת הקבוצות שלה הגיעה אם לרביעייה, אך מהר מאוד היא יצאה מהקבוצה, מכיוון שהקשיים שההורים לתאומים דיברו עליהם, היו בשבילה "משחק ילדים". כידוע, הכל בחיים יחסי.

מקור: http://health.walla.co.il/?w=/5104/1400366


כל מה שצריך לדעת על איך לזהות שקרנים או שקרים

הדבר יעזור לגלות אם משקרים / אדם משקר לעצמו. לפי החדות של העניין השקר / שקרנים מדברים תמיד בתרתי משמע, אף אחד מהם לא אומר לך מהם בצורה חד משמעית דברים. לא יגיד לך בדיוק את הדברים כהוויתם.

שאדם יוצא החוצה הוא רואה שמש בצהריים הוא גם יודע שהוא קיים, בשניהם אין לו בזה תרתי משמע, אעפ"כ אדם צריך בחיים להגיע לוודאות מוחלטת כמו שהוא קיים. אח"כ ננסה להגיע לוודאות יותר גדולה.

אם תתבונן בזה תהפוך להיות המציאות כולה.

שקרים ושקרנים ואדם שמשקר את עצמו זה תמיד בצורה מעורפלת, אני אעשה ככה אהיה מאושר אף אחד אף פעם לא מבין מה זה נקרא מאושר עד הסוף.

מה זה בכלל האם אהיה מאושר? אלא שיש המון דברים מעורפלים אני אהיה מאושר יותר אני אסבול פחות כמה זה יותר וכמה זה פחות? אז מה העניין אבל בכל זאת דבר בצורה ברורה. אם הדבר טוב אני רוצה להבין.

למה דברים לא ברורים? ברגע שמבטיחים לאדם דברים שאי אפשר לבדוק אותם, אתה לא יכול לבדוק. אדם צריך לבדוק. מבחן הבדיקה ע"י שאדם שואל את עצמו האם זה אמיתי או לא? האם כאשר אני אעשה את הדבר הזה זה יגרום לכך שאני אפסיק לרצות להרגיש טוב, או שמא אחריו ארצה להרגיש טוב?

האדם יכול לדעת שעובדים עליו אם תעשה את זה יהיה לך טוב, אם תעשה את זה תשאל את עצמך שאלות. מי אמר שזה טוב? לא להאמין לאף אחד פשוט תבדקו תשאל את עצמך, מה אני רוצה מעצמי? מה האמת עד הסוף תבדוק בכוחות עצמך.

כל מה שנאמר תמיד כדי שתהיה לאדם אפשרות לבדוק, אם תאמין זה לא יעבוד לך, אם תאמין שהכל טוב תמשיך לסבול, אתה צריך להבין שהכל טוב, אל תפחד לשאול.

בדוק מה שבא לך תלך עם האמת עד הסוף, אתה אמור לחוש את ההנאה לא אני, וזה לא יעזור שתאמין צריך שינבע מתוכך אמרו לך שמשהו תילחם הפוך ותחפש מה האמת, לא פואנטה לחפש הפוך הפואנטה לחפש מה האמת.

אתה לא יודע, תגיד אתה לא יודע, אין לך מושג אם בטוח או לא, העיקר שתהיה אמיתי עם עצמך. אדם צריך להגיע לחשיבה חד משמעית ולא של תרתי משמע.

השקר מתעתע באדם בהרבה דברים, כאשר הדברים לא ברורים ולא חדים, הדברים צריכים להיות חדים לפחות כמו שברור לך שאתה קיים, לפחות ככה הם צריכים להיות ברורים בחיים שלך. האם זה טוב או רע ברור כמו שאתה קיים? אל תעשה בערך, אין דבר כזה תראה, כל זמן שלא הגעת לוודאות, ואתה יכול לחשוב אחרת לא הגעת לאמת. כאשר הלב של האדם מרגיש חוסר אושר / חוסר אושר מוחלט. האם אתה חושב שיש לך משהו בעולם שיכול להיות טוב ממה שיש לך? או יותר רע? אדם בשורה התחתונה צריך לחפש את האמת עד הסוף ובכל מחיר, לא צריך להאמין ובסופו של דבר הוא מוצא וחווה שהכל טוב והכל אחד.

מקור: http://yeda.eip.co.il/?key=5558784

כל מה שצריך לדעת על לימודים לתואר שני

תואר מוסמך אוניברסיטה (Master) הוא התואר השני והוא מוענק בישראל על ידי אוניברסיטאות ומכללות המאושרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). בדרך כלל הלימודים ל תואר שני מתקיימים באחד משני המסלולים: מסלול עם תזה שבו הסטודנטים נדרשים להגיש עבודת מחקר ומסלול ללא תזה. זהו התואר השני ומי שלומד בו קרוי מסטרנט או מגיסטר. בישראל מאושרות כל האוניברסיטאות להעניק תואר מוסמך אוניברסיטה ומאז תשנ"ט מתקיימים לימודים לתואר שני גם במספר מכללות אקדמיות ובכללן גם האוניברסיטה הפתוחה.

בדרך כלל ניתן למצוא במכללות תארים שניים שמקנים לבוגריהם קריירה בעלת הכנסה גבוהה כמו כלכלה וניהול, מינהל עסקים, מדעי המחשב והנדסה.

האם כדאי ללמוד לתואר שני?


למשל תואר שני בעריכת דין – האם יש לו יתרון כלשהו והאם הוא מבטיח עבודה במשרד יוקרתי מלווה במשכורת שמנמנה? תואר שני – כן, אבל התמחות בתחום אחר, כזה שהולך טוב עם עריכת דין כמו M.B.A, ראיית חשבון או תקשורת. במדעי המחשב למשל, תואר שני טוב למי שרוצה לתת שירותי ייעוץ בתחומים מאוד ספציפיים. גם כאן עדיף ללכת על השילובים המנצחים: מדעי המחשב וניהול למשל.

תנאי קבלה לתואר שני


הדרישות משתנות ממוסד אקדמי למשנהו. לדוגמה כדי להתקבל לתואר שני במנהל עסקים המבחן המקובל הוא GMAT. זהו מבחן בינלאומי באנגלית הכולל שאלות בסגנון אמריקאי בתחום כמותי ומילולי ודרישה לכתוב שני חיבורים. גם בארץ, במוסדות בהם ניתן ללמוד M.B.A קיימת דרישה לציון GMAT. הציון של ה-GMAT משוקלל עם ציון התואר הראשון.

בדרך כלל תנאי קבוע הוא ציון 80 לפחות בתואר ראשון ולימודי השלמה מתאימים לתחום הלימודים, אם אין רקע אקדמי מתאים.

מקור: http://www.nx2learn.com/master-degree.php

כל מה שצריך לדעת על פיקניק

מה זה בעצם "פיקניק": פיקניק הוא בילוי בחיק הטבע שבו האוכל נלקח אל חיק הטבע מוכן מהבית בסלסילת פיקניק או בצידנית .(בניגוד לעריכת מנגל או ברביקיו) לרוב יעשה הפיקניק במקום קרוב לבית או לנקודת המוצא שלנו אך אם נחשוב היטב נגלה שבמדינה כמו ישראל ,שבה הכל כל כך קרוב, ניתן לערוך פיקניק בכל פינת חמד שבה תחפצו.

יופי, הבנו בדיוק מהו פיקניק, כל שנותר הוא למצוא מקום מיוחד לפיקניק שיתאים לצרכים שלנו ויצליח לתת לנו ליהנות מחיק הטבע במלוא הדרו. מתחילים לבחור מקום לפיקניק...

מקומות ונופים:
כמעט בכל מקום ניתן לערוך פיקניק, בין אם זה יהיה בפארק העירוני או בחיק הטבע ממש, כל מקום והייחודיות שלו והנוף הקסום שלו. נופי ישראל מרהיבים ומגוונים מן הקצה אל הקצה, מהים אל ההר, מהיער אל המדבר ובכל פינה שבה תבקרו תוכלו למצוא נוף אחר ולכן חשוב מאוד לדעת מה הנוף האהוב עליכם. אם אתם רומנטיקנים רצוי למצוא מקום לפיקניק הפונה אל כיוון מערב שם תמצאו את השקיעות היפות או לחלופין מקום לפיקניק הפונה לכיוון מזרח שם נמצאת זריחה מרהיבה, תלוי בעיקר בשעות הפיקניק (בוקר- זריחה, ערב- שקיעה...).
כל אחד והנוף שלו, היתרון במדינה שלנו הוא הגודל המזערי המאפשר לנו ליהנות מכל סוגי הנופים ובמרחקי נסיעה לא גדולים במיוחד.

נגישות:
נושא הנגישות מתחלק לשני חלקים מרכזיים: נגישות לבעלי מוגבלויות ונגישות ל"מפונקים".
כיום ניתן למצוא יותר ויותר מקומות לפיקניק שבהם נערכו מראש הגופים האחראיים (קק"ל, רשות שמורות הטבע) והקימו מסלולים ופינות חמד נגישות לבעלי מוגבלויות. הדבר חיובי ביותר אך טרם הצליחו גופים אלו לשדרג את כל המקומות ולהפוך אותם נגישים.
ה"מפונקים" הם אלו המצפים למצוא מקום לפיקניק שבו החניה נמצאת בדיוק במקום והגישה נוחה לכל כלי רכב ובמקום יש שולחן יציב, ברז מים, צל מוכן ואולי אפילו איזה מזנון נייד (גזלן) בקרבת מקום – תשכחו מה"פינוקים" הללו – אתם יוצאים אל חיק הטבע לעשות פיקניק. שימו את הרכב בחניון וצאו אל חיק הטבע ברגל, רק כך תמצאו את המקומות היפים באמת..

פינוקים:
אולי הכותרת קצת לא נכונה אבל למצוא מקום לפיקניק שבו יהיה גם שירותים, גם ברז מים, גם חניה, גם צל, גם מתקני שעשועים ועוד כל מיני דברים "מיוחדים" זה לא אחר מאשר "פינוק" !
כל אחד רוצה קצת "פינוק" ולכל אחד יש את הדרישות שלו, פורטל חדש שמצאתי ברשת מאפשר מציאת אתרי פיקניק לפי קריטריונים שחשובים לכם. פורטל פיקניק www.picnic.co.il מאפשר לכם ליהנות ממנוע חיפוש מתקדם למציאת אתרי פיקניק וכמובן למצוא דברים מעניינים באזור כמו יקבים, מסלולי טיול, אטרקציות ועוד...

אוכל:
טוב, אם נחזור רגע להגדרה ניזכר שפיקניק הוא בילוי שבו האוכל מוכן מראש ורק נלקח את חיק הטבע ולא נעשה שם ולכן נושא האוכל הוא גמיש ביותר וכל אחד יכול להצטייד באוכל שהוא אוהב ומה שהוא יודע להכין (או לקנות) הכי טוב.

לסיכום, מציאת מקום לפיקניק זאת לא משימה קשה במיוחד אך לא תמיד יודעים איך למצוא מקום שכזה. אנו ממליצים לבדוק טוב ולקרוא מידע על כל אתרי הפיקניק באזור בו אתם רוצים לטייל.

מקור: http://www.tiulim.net/tips&articles/tips&articles41.html

כל מה שצריך לדעת על בחילות בוקר בהריון

מדוע נשים בהריון סובלות מתופעה של בחילות?

נשים במהלך היריון סובלות מתופעה של בחילות בוקר והקאות, תופעה זו נפוצה אצל כ- 80% מהנשים ההרות והיא נחשבת לאחת מהתופעות המטרידות ביותר בהריון.

חלק מהנשים יסבלו מבחילות והקאות בהריון כולו, חלקן בחודשים הראשונים להריון וחלקן לא יסבלו מכך כלל.

מהבחינה הרפואית לא ברור מה גורם לבחילות בוקר, יש סברה שטוענת כי גורמים נפשיים גורמים לתופעה, יש שסבורים כי היא נגרמת מרמתו העולה של הורמון הפרוגסטרון אך מה שידוע הוא שהתופעה שונה משלב לשלב בהריון ומאישה לאישה.

נשים עם הריון מרובה עוברים סובלות יותר מבחילות והקאות בהריון ובדרך כלל תופעה זו נעלמת לקראת השבוע 14 להריון. כמו כן ידוע כי השכיחות להקאות ובחילות עולה לקראת סוף ההיריון אצל נשים שסבלו מתופעה זו בתחילת ההיריון.

האם תופעת הבחילות מסוכנת?

בחילות בוקר לא מעידות האם ההיריון תקין או לא ובדרך כלל הן לא משפיעות עליו כלל וגורמות רק לחוסר נוחות במהלך היום כולו או רק בבוקר.

יש פעמים בהם בחילות והקאות בהריון יכולות לגרום לתופעות לוואי של ירידה במשקל, איבוד נוזלים, התייבשות והפרעה במאזן המלחים של הגוף. אלה הם מקרים קיצוניים של הקאות מרובות ובחילה בלתי פוסקת.

כיצד ניתן להימנע מתופעה של בחילות בוקר בהריון?

הדרך הקלה ביותר לטפל בתופעה של בחילות בוקר בהריון היא למנוע אותן מלכתחילה.

פעילות גופנית קבועה מועילה במיוחד למניעה של בחילות והקאות בהריון, כמו כן יש תרגילי יוגה ותרגילי נשימה שעוזרים גם כן להקלה על בחילות בוקר.

ניתן להימנע מתופעה של בחילות בוקר גם דרך הימנעות ממאכלים והרגלים שעלולים לגרום לבחילה כגון אוכל מטוגן, מאכלים כבדים מידי או מתוקים מידי, קפאין, עשן סיגריות וכדומה.

טיפול ודרכי הקלה:

יש הרבה דרכים למנוע, להקל ולטפל בתופעה של בחילות והקאות בהריון, על כל אישה להתאים לה טיפולים המתאימים לה אישית.

דרך אחת להקל על בחילות בוקר היא באכילת ארוחות קטנות במשך היום, רצוי בין 5 ל- 6 ארוחות קטנות במקום 3 גדולות. בגלל פעולה זו יספגו חומצות הקיבה ויתחילו את תהליך העיכול (רצוי שיהיה זה מזון בריא שמורכב מדגנים מלאים, תפוחי אדמה, לחם מחיטה מלאה, לימונים, ג'ינג'ר מסוכר וכדומה).

דרך נוספת להקלה על בחילות בוקר היא שתייה מרובה לאורך כל שעות היום, רצוי לשתות לעיתים קרובות כדי למנוע התייבשות.

כמו כן מאכלים כמו לימון וג'ינג'ר מקלים מאוד על תופעת בחילות והקאות בהריון. את הלימון אפשר להריח או לשים כמה טיפות בתוך כוס מים במהלך היום ואת הג'ינג'ר ניתן לגרד לשים בכוס מים רותחים עם מעט סוכר.

מקור: http://www.y-herayon.co.il/%D7%91%D7%97%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%AA_%D7%91%D7%95%D7%A7%D7%A8/